Throwback Thursday

Olen vähän nostalginen, tunnustan. Minusta on kiva miettiä, mitä tein tähän aikaan kuukausi sitten, vuosi sitten tai viisi vuotta sitten. Blogin aikakaudelta muistelot ovat paljon helpompia, kun ne on johonkin dokumentoitu, ja päädyinkin tässä taas selailemaan, mitä on tullut tehtyä vapunalusviikolla edellisten vuosien aikana.

Viime vuonna agendalla näytti olevan paljon parsaa ja parsaviinejä. Olen näemmä jakanut yhden suosikkiresepteistäni, Viini-lehdestä pöllityn Tomi Björckin inkokt laxin. Sitä ei ole tullut tänä vuonna parsan kanssa laitettuakaan, kuluneena keväänä olen satsannut enemmän parmesan-juusto- ja/tai uppomuna-linjalle. Tänä vuonna olen muuten keittämisen sijaan paahtanut parsan uunissa grillivastuksella, ja mielestäni tämä valmistustapa toimii paremmin. Uusia parsaviinisuosikkeja ei tälle vuodelle ole vielä löytynyt - paras kombo on tähän mennessä ollut Domaine Fouassierin Sancerre Les Romains.

Loan parsa - www.blancdeblancs.fi
Yksi viime vuoden parhaista parsa-annoksista oli tämä Lonnassa syöty.


Vuonna 2014 vapunalusviikolla olin juuri palautunut työmatkalta Dublinista. Kaupunki jätti hieman ristiriitaiset muistot, sillä vaikka sieltä löytyi paljon hyvää ja hienoa, niin kesken iltaruokailun tapahtunut ravintolan ryöstö ja pubin ulkopuolella sattunut hurja tappelu jäivät kaupungista päällimmäisenä mieleen. Rough 'n' tough, kuten paikalliset kaupunkia kutsuivat. Toisaalta Dublinista löytyi myös symppiksiä pubeja, joissa saattoi istuskella maistelemassa Magners-siideriä tai Guinnessiä. Ja suoritinpa tuolla matkalla myös sertifikaatin, jonka mukaan osaan kaataa täydellisen Guinness-tuopin.

Guinnessiä Dublinissa - www.blancdeblancs.fi
Pojat otti pintit, minä sain juuri ja juuri tuhottua puolikkaan.


Kolme vuotta sitten olin eeppisellä kuukauden reissulla Etelä-Koreassa, ja neljännellä viikolla alkoi painaa kova viini-abstinenssi. Kumma juttu, miten ihan perustason viinitkin maistuivat pahuksen hyvältä, kun oli muutaman viikon juonut sojua. Mutta ruoka Koreassa oli kyllä ihan pahuksen hyvää. Näin muutaman vuoden tauon jälkeen neljän viikon intensiivinen sukellus korealaiseen kulttuuriin muistuu mieleen vain positiivisena muistona, vaikka rehellisyyden nimissä olin heti reissun jälkeen sitä mieltä, etten enää lähtisi maahan uudestaan. Kolme vuotta tekee ihmeistä, nyt muistelen haikeana  häkellyttävän upeita kirsikankukintoja ja vierailua Wine Korea -viinitilalle.

Wine Korea - www.blancdeblancs.fi
Wine Korean omistaja-viinintekijä ja minä, aivan järkyttävän ruokamyrkytyksen kourissa. Oikeasti ei hymyilyttänyt.


Vuonna 2012 muutamaa päivää ennen vappua kirjoitin ensimmäisen juttuni Viini-lehden blogiin. Voiko siitä jo todella olla niin kauan? Jutun juurta on riittänyt hevosenlihaskandaalista viinimainontaan ja viinikulttuuriin.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti