Joisitko vähemmän?

Ulkomainoyhtiö JCDecaux kampanjoi parhaillaan alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä vastaan "Joisitko vähemmän alkoholia jos tämä mainos kiellettäisiin?"-kampanjalla. Aihehan on erityisesti viime kuukausina puhututtanut kovasti ihan ministeritasolla asti, ja mainonnan kieltämisellä halutaan suojella erityisesti nuoria alkoholin haitallisilta vaikutuksilta.

Tokihan on niin, että osa alkoholimainonnasta (useimmiten siideri- ja lonkeromainonta) näyttää siltä, että se on tietoisesti suunnattu alaikäisille, ja tämä on tottakai ongelma. Täyskieltoa parempi ratkaisu saattaisi kuitenkin olla tiettyjen rajoitusten tai tarkastusvelvollisuuksien asettaminen mainonnalle, jolloin ala alkaisi itsekin säätelemään tarkemmin mikä viesti mainoksiin laitetaan.

Kuva BOB Helsinki

Mutta onko mainonta todella syyllinen nuorten ja vanhempienkin humalahakuiseen juomiseen, vai onko mahdollista että pääsyyt ovat aivan toisaalla? Käsittääkseni teinit joivat itsensä känniin jo ennen kuin mietojen alkoholijuomien mainonta Suomessa sallittiin ja aikuiset juopottelivat silloinkin kun viinaa sai vain tiskin takaa, joten muitakin vaikuttimia tuntuu taustalla olevan. Mahtaako yleinen kännikulttuurin ihannointi kuitenkin vaikuttaa mainontaa enemmän? Alkoholimainonnan kieltäminen ja alkoholin piilottaminen tiskin alle voi johtaa ainoastaan siihen, että tabusta tulee vieläkin kiinnostavampi. Olisiko siis kuitenkin järkevämpää lähestyä juopotteluongelmaa positiiviselta kannalta ja lakata katsomasta asiaa mustavalkoisesti? Kohtuukäyttöön pyrkiminen on varmasti kaikille miellyttävämpi lopputulema kuin se, että joudumme kaikki valitsemaan kenen joukoissa seisomme - juoppojen vai absolutistien.

Miten on, joisitko sinä vähemmän jos mietojen alkoholijuomien mielikuvamainonta kiellettäisiin? Minä en joisi.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti