Stockholm, Stockholm!

Pikaiset terveiset Tukholmasta ennen kuin lähden rientämään sunnuntai-illalliselle. Päätimme alkusyksystä tyttöjen kanssa lähteä pidennetyksi viikonlopuksi lähimatkailemaan Ruotsiin, ja täällä olemme nyt parin päivän ajan syöneet, shoppailleet ja juhlineetkin hyvässä seurassa. Pieni breikki vuoden kiireisimpään työaikaan on erittäin tervetullut, vaikka perjantaina vielä vaikuttikin siltä etten ehkä ehdi lennolleni. Lasillinen Mumm Cordon Rougea lentokentällä onneksi tasoitti verenpainetta ja laski stressitasoa siinä määrin, että pääsin matkaan jotakuinkin hyvillä mielin.

Cloud Nine. Kuva lainattu.

Miltei heti päästyämme perille lähdimme hotellimme lähellä sijatitsevaan Cloud Nine-ravintolaan, joka osoittautui olevan todellinen hitti. Ravintola-cocktailbaarissa pullo Veuve Cliquot Brutia maksoi noin 70 euroa ja listalta löytyi seurueemme suosikiksi noussut moules frites, eli sinisimpukoita ja ranskalaisia - kerana Muscadeta, luonnollisesti. Myös karhunvatukalla maustettu Bellini maistui jälkiruokana oikein mainolta.

Trattorian. Kuva lainattu.

Eilen söimme Kungsholmenilla sijaitsevassa Trattorian-ravintolassa, joka tuntui olevan kovin suosittu, sillä älyttömän kokoinen ravintola oli aivan tupaten täynnä vielä iltamyöhään. Bruschetta ai funghi porcini ja Linguine alle vongole olivat todella maukkaita, ja paikka oli ainakin minun mieleeni juuri sopivan tunnelmallinen ja coolilla tavalla rustiikki (Tukholmassa kaikki on niin coolia, että täällä tuntee itsensä lähes metsäläiseksi). Viinilista oli tosin aavistuksen tylsä, mutta Casal di Serran Verdiccio oli varsin oiva valinta isolle porukalle. Illallisen jälkeen meidän oli tarkoitus mennä naapurissa sijaitsevaan saman omistajan Orangeriet-baariin, joka kuulemma on "the place to be" tällä hetkellä, mutta paikka oli sulkemassa jo yhdeltä, joten suuntasimme keskustaan Stureplanin suuntaan.

Käyn äärimmäisen harvoin ulkona baareissa heilumassa kotona, joten olin lähes unohtanut yökerhojen ahdistavan tunnelman ja liian kovan volyymitason. Tukholmalaispaikat tosin eroavat suomalaista ainakin siten, että niissä on tarjolla perin kelvollisia viinejä eivätkä ihmiset litki olutta tuoppikaupalla. Jännittävintä oli kuitenkin se, että miten tahansa yritti tilata skumppaa, niin aina sai samppanjaa ("Skumpa är Champagne", totesi baarimikko ystävälleni), eikä baareissa tuntunut muuta kuohujuomaa olevankaan tarjolla. Vassa Egget-baarissa meille kaadettiin Duval-Leroyta ja Bernsissä Deutzia.

Tukholmassa ehtii lyhyessäkin ajassa mukavasti moneen: olen esimerkiksi löytänyt itsestäni piilevän shoppaajan ja joutunut sattumalta Eric Prydzin keikalle mennessäni yökerhoon. Se mitä Tukholmassa tosin ei välttämättä ehdi on vierailla Systembolagerissa, kyseinen monopoliliike nimittäin sulkee lauantaisin jo kolmelta. Kuulostaapa oudolta sanoa, mutta melkein tulee Alkoa ikävä.