Maailman suosituin viina

Tiesittekö mikä on maailman suosituin viina? En minäkään tiennyt ennen kuin luin The Guardianin blogin jutun Sojusta. Soju on siis se useimmiten riisistä valmistettu eteläkorealainen alkoholijuoma, josta kirjoittelin useaan otteeseen viimekeväisen Etelä-Korean-oleskeluni aikana. Kuukauden maassa viettäneenä en lainkaan ylläty The Guardianin tiedosta, jonka mukaan Etelä-Korean viinamarkkinasta 97 % on Sojua ja kaikki muu väkevä alkoholi mahtuu vaivaiseen 3 %:iin.

Ai miksi en ylläty? No siksi, että Sojua juotiin kuukauden aikana lähes joka päivä. Lounaalla ja illallisella. Ja illalla baarissa. Aamiaiset olivat ainoita aterioita jolloin meille ei tarjottu Sojua. Ja kun Sojua tarjottiin, niin sitä tarjottiin paljon, sillä se on ravintoloissa vettäkin halvempaa.

Ravintolan Soju-kaappi ja kalaravintolan lounas, jossa juomana luonnollisesti Soju.

Jostain syystä olen viime aikoina useaan otteeseen törmännyt eri teksteissä ja artikkeleissa Sojuun. Sen lisäksi, että Soju on maailman suosituin viina, on se lukuisten trendiraporttien mukaan myös kovassa nousussa oleva juoma, jota kaikkien edelläkävijöiden tulisi juoda ollakseen tiedostavia ja aikaansa edellä. "Gangnam Style" -biisillään supertähdeksi noussut Psy vannoo Sojun nimeen, ja tällä aasialaisen cooliuden perikuvalla lieneekin oma osansa juoman trendikkyyden kasvattamisessa.

Soju juodaan tyypillisimmillään snapsinomaisesti yhdellä huikalla, "one shot" (joka on muuten ainoa englanninkielinen ilmaisu jonka suuri osa tapaamistamme korealaisista osasi). Usein Soju juodaan myös sekoitettuna olueen, eli Mekjuun, jolloin juomasta tulee SoMe. Ja sekin juodaan mieluiten one shot. Ja kun juoma on juotu one shotina, tulee lasi kääntää pään päälle, jotta kaikki näkevät a) kuka oli nopein ja b) että lasi on varmasti juotu tyhjäksi. Perinteinen Sojunnauttimispaikka on street bar, joka useimmiten on lämmitetty teltta muovituoleineen ja pöytineen. Street barissa Sojun seurana tarjotaan useimmiten "korealaista pizzaa", eli munakasta joka on  täytetty erilaisilla vihanneksilla ja esimerkiksi mustekalalla. Psyn "Gentleman"in videolla pääsee kurkkaamaan korealaiseen street bariin (vaikka en ehkä kyseistä videota muuten suosittelisikaan...).

Yhden illallisen saldo, 16 pulloa Sojua, vähän Salmiakkikossua ja muutama olut.



Pohjoismaiselle vodkaan tottuneelle Soju on useimmiten aika lasten leikkiä, sillä yleisimmillään juoman alkoholiprosentti on parinkymmenen luokkaa. Sojua löytyy toki 45 %:n vahvuiseen asti uhkarohkeimmille, mutta ainakaan itse en päässyt tätä hienoutta maistamaan.

Minulle Soju on jotain äärimmäisen eteläkorealaista, joten uutinen siitä, että juoma on hurjan suosittua muuallakin maailmalla on jossain määrin yllättävä. Tämä tieto on minulle yllätys lähinnä siksi, että eihän Soju oikeasti kovin hyvää ole, vaikka toki makuun tottuu ajan mittaan. Maultaan juoma on jotain hieman sakeen tai pontikkaan vivahtavaa, mutta kaikeksi onneksi miedomman makuista. Koska tarjotusta juomasta kieltäytyminen Koreassa katsotaan epäkohteliaaksi, voi ujompi sekoittaa Sojua tarvittaessa  oluen lisäksi esimerkiksi limsaan (mikäli ihmettelevät katseet eivät haittaa).

Ykkösmerkki Jinro Chamisul ja esimerkkinäytös siitä, miten SoMea pitää oikeasti tehdä.

Rakas Alkomme ei ole ainakaan tämän maailmanlaajuisen juomatrendin aallonharjalla mukana, sillä monopolin valikoimista ei Sojua näytä löytyvän - ellei hyllystä sitten löydy vahvempaa erää, josta ei kansanterveyden nimissä saa ihmisille verkkosivuilla kertoa. Naapurin Systembolagetista näyttäisi puolestaan löytyvän maailman suosituinta Soju-merkkiä Jinron Chamisulia 194 kruunun hintaan.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti