Etikettiprojekti

Sain tässä hiljattain kutsun kiehtovaan haasteeseen nimeltä The Label Project, johon on kutsuttu 140 viinibloggaajaa ympäri maailman. Kun katson mukaan valittujen bloggajiaen listaa, huomaan päässeeni todella arvovaltaiseen seuraan vaatimattomalla blogillani!

Projektin tarkoituksena on saada ihmiset miettimään, mitä viinistä löytyy etiketin takaa. Itsekin olen tätä aihetta sivunnut keväällä kirjoituksessani Kuvan voimaa, joten aihe on minulle läheinen.

Haaste etenee siten, että reilun viikon aikana anonyyminä pysyttelevä taho lähettää minulle yhteensä kolme etiketitöntä viinipulloa, joista minun pitää arvata tai tietää rypäle ja alue. Helpommaksi haasteen tekee se, että jokaisen lähetyksen mukana tulee vihjeitä liittyen rypälelajikkeeseen ja viljelyalueeseen, sekä jotain hauskoja lisävinkkejä. Ensimmäisen pullon mukana tuli esimerkiksi kolme pientä spray-pulloa, joissa olevien tuoksujen perusteella voi päätellä jotain rypäleestä. Toisessa lähetyksessä oli viinin lisäksi mukana suklaata, joka myöskin antaa osviittaa siitä mikä rypäle saattaa olla kyseessä. Niin, ja salaperäinen lähettävä taho on onneksi kertonut sijaintimaansa, mikä tietenkin helpottaa sokkoveikkaajan urakkaa melkoisesti.


En ole vielä avannut saamiani pulloja, mutta vinkkien perusteella luulen että minulla saattaa olla jo hyvä aavistus mitä etiketittömien pullojen sisältä löytyy. Onneksi kyseinen maa on itselleni viinimatkailijana tuttu, joten alueet ja rypäleet ovat melko hyvin hallussa. Tai ainakin niitä voi luntata mukaan tarttuneista viiniopuksista.

Odotan jännityksellä viimeistä lähetystä, sillä aion testata kaikki kolme putelia kerralla, toivoen josko niistä saisi tällä tavoin paremman kokonaiskuvan.

Markkinoinnin ammattilaisena olen hurjan innoissani etikettiprojektista (ja toivon että olisin keskinyt sen itse). Blogimarkkinointi on puhuttanut viime aikoina sekä bloggaajia että innostanut mainostajia, mutta usein tuntuu että eri tahojen tarpeet ja toiveet eivät kohtaa riittävällä tasolla. The Label Project on ainakin omasta mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten bloggaajia kannattaa lähestyä: haastaa heidät johonkin kiinnostavaan ja vaativaan omalla ydinosaamisalueellaan. Viinibloggaajallehan on ihan kunnian kysymys että osaa tunnistaa rypäleen ja viinin alkuperän, eikä liene haitaksi jos pääsee hieman vertailemaan omaa osaamistaan muiden blogistien kompetenssiin. Ja tuskin kukaan panee pahakseen sitä, että oikein vastanneena saa vielä mahdollisuuden päästä tutustumaan projektin takana olevan tahon tilaan.

Pitäkää peukkuja ja I'll keep you posted!

0 kommenttia:

Lähetä kommentti